Paslaptingasis "Dž"
Autorė Jūratė
Jasiūnienė
Foto:
pinterest.com
Myliu ankstyvus vasaros rytus,
kai visas miestas dar tik bunda, o apsnūdusiose gatvelėse gali sutikti nebent
vieną kitą kokį maršą niūniuojantį barzdotą šlavėją, įgudusiais plačiais
judesiais šluojantį visa, kas liko po audringos nakties, ar aistringai
besiglamonėjančią įsimylėjėlių porelę, traukiančią iš baro, kur linksmai siautė Django Reinhart* virtuoziškai atliekamo džiazo ritmu. Gal tai buvo jųdviejų
paskutinė naktis kartu, ir todėl jiems taip sunku išsiskirti?
Myliu šį miestą ir tada, kai
kostiumuoti ir skrybėlėti vyrai bei moterys elegantiškomis Coco Chanel stiliaus
suknelėmis susirūpinusiais veidais chaotiškai skuba į savo kontoras, o gatvės
bilda ir ūžia nuo be perstojo zujančių tramvajų ir karietas primenančių mašinų
pypsenimo. Ak, kaip norėčiau ir aš nors kartelį pavažiuoti tokiu automobiliu
(berods taip jį vadina), bet kur gi man tokia turtuolių prabanga...
Jau dešimtmetis praėjo nuo to
baisaus, kruvinojo Pasaulinio karo, ir miestas po truputį atsigauna, o jo
žmonės bando užmiršti buvusius žiaurumus ir kabintis į gyvenimą: kurti, mylėti,
dirbti, mokytis, statyti. Pasiturinčiųjų namai skendi Art deco** prabangoje,
tačiau... Tačiau kažkokia įtampa tvyro ne tik pasaulyje, bet ir šiame mieste —
karo nuoskaudos dar nepamirštos, ir nuojauta kužda, kad tai dar ne viskas, kad
taika galėsime džiaugtis neilgai...
Mylėjau šį savo svajonių miestą
net tada, kai mano vargšai tėvai, turėję mažą ūkį kaimelyje netoli Paryžiaus,
prasidėjus karui taip nusigyveno, kad, nebegalėdami manęs išlaikyti, atvežė čia
ir už trisdešimt frankų pardavė vieno iš Monmartro viešnamių šeimininkei, kurią
visi vadina tiesiog Madam. Tėvas mane palikdamas bandė guosti, kad ši stambi,
rausvais, netvarkingai į kuodą surištais plaukais, storabalsė moteris esą yra
kažkokia tolima jo giminaitė ir ji turėtų manimi gerai pasirūpinti.
Tuomet buvo 1916—ieji, o man — 15
metų. Iki to laiko nepažinau nei vieno vaikino ir neturėjau net menkiausio
supratimo apie vyrų ir moterų santykius.
Nuo to karto, kai buvau parduota,
savo tėvų nebemačiau, o aš, pirmaisiais mėnesiais iš ilgesio raudojusi
karčiomis ašaromis, šiandien jau pamiršau, kaip atrodo jų veidai. Juos
tiesiogine ta žodžio prasme užgožė daugybė kitų — vyrų — veidų: senų ir
susiraukšlėjusių, visai jaunučių, barzdotų ar ūsuotų, randuotų, spuoguotų,
liesų ir kaulėtų, putlių, dailių ir pasibaisėtinų, smailiomis ar kumpomis
nosimis...
Mat valdingosios Madam ”rūpestis”
pasireiškė tuo, kad jau pačią pirmą dieną, vos tik atvykus, ji supažindino
su mano būsima veikla, kuria užsiimu visus tuos metus - kasdien, be jokio
poilsio ir atostogų, nes mes visos, gyvenančios po Madam viešnamio stogu, esame
jos įkaitės ir turime laikytis čionykščių taisyklių.
Ir štai jau 10 metų
esu vadinama Mimi, esu tarp mylimiausių bei populiariausių kurtizanių visame
Paryžiuje, o tai, kad mano tikrasis vardas yra Marija, žino tik Madam.
Mano vienintelės puošmenos —
besibaigiantis raudonos spalvos lūpdažis, kurį praeitų Kalėdų proga gavau nuo
Madam, kukli sidabrinė grandinėlė, kurią kažkada, atsidėkodama už tai, kad
padėjau ištrūkti ir susitikti su mylimuoju, padovanojo mano geriausia draugė ir
bendražygė Amelia. Ir dar maža balta skrybėlaitė su tinkleliu, uždengiančiu
veidą — ją vieną vakarą radau supakuotą taip pat baltos spalvos dėžutėje,
perjuostoje sidabro spalvos plačiu kaspinu ir padėtoje tiesiog prie
mano durų. Už kaspino buvo užkišta kortelė su prierašu ”Mielai Mimi — Marijai.
Dž.” ir raudona, kvapni rožė.
Kas padovanojo šią skrybėlaitę, taip ir
nesužinojau iki šiol, tačiau tas, kas tai padarė, turbūt permato mano sielą,
mat labai mėgstu baltą spalvą ir rožes. Bet dar keisčiau, kad tas žmogus žino
mano tikrąjį vardą! Juk sau prisiekiau jo niekam neišduoti, net ir savo
nuolatiniams klientams, kurie kartais įkyriai to prašo.
Be to, šiuo metu pažįstu tik
vienintelį žmogų, kurio vardas prasideda raidėmis ”Dž” — tai Džeromas, gal
dvidešimties metų tapybos studentas, vienas iš tų impresionistų, kuriems
antradieniais ir ketvirtadieniais pozuoju Monmartro*** studijoje. Tai esu
priversta daryti, norėdama užsidirbti sau bent kelis frankus, juk ponia
Madam visą mūsų uždarbį pasiima sau. ”Jums ir taip pasisekė — turit stogą virš
galvos, esat pamaitintos, apsirengt nuperku. Tai ar begali būt geriau, nedėkingosios?!”,
— griaudėja ji savo storu balsu, kad net visa gatvė skamba, jeigu tik pabandome
nors žodeliu užsiminti apie mums priklausančią uždarbio dalį.
Džeromas jau nuo pat pirmos
dienos išsiskyrė iš tos bohemiškos, triukšmingos ir vieną už kitą vulgaresnius
juokelius laidančios studentų grupelės. Jis kaskart stovi ten, pačiame kampe,
beveik visą laiką tyli ir visai nereaguoja į jam grupiokų laidomas pašaipias
replikas. Jis tiesiog stebi mane ir susikaupęs tapo, o kartais į mano akis
įsmeigia tokį savo žydrų akių žvilgsnį, kad visas kūnas nueina pagaugais.
*Django Reinhart - žymus tarpukario džiazo
muzikantas, gitaros virtuozas. Didžiąją dalį savo muzikinės karjeros
praleido Paryžiuje, garsiajame Monmartro rajone. Gaisro metu sužalota ir dėl to
sunkiai valdoma kairė ranka nesutrukdė jam būti tituluojamu vienu
geriausių XX a. muzikantų.
**Art deco yra XX a. pradžioje Prancūzijoje atsiradęs terminas, taikomas
dailei ir architektūrai, sukurtai tarp dviejų pasaulinių karų. Šis stilius
pasižymi prabanga ir modernumu. Lietuvos meno istorijoje Art deco pirmą kartą
paminėtas 1990 m.
***Monmartras - Paryžiaus rajonas, įsikūręs ant aukščiausios
miesto kalvos (130 m), nuo kurios atsiveria Senos upės slėnyje plytinčio miesto
panorama. Čia įsikūrė garsusis kabaretas Moulin Rouge, kur
triukšmingas naktis leisdavo bohemos atstovai. Kalva tapo poetų, skulptorių, tapytojų mėgstama vieta. Monmartre
gyveno ir kūrė daug iškilių menininkų.
Komentarai
Rašyti komentarą